Forum wędkarskie- wędkarstwo Forum wędkarskie- wędkarstwo Największe forum wędkarskie w Polsce (dawne Wedkowanie.net). Wędkarstwo, PZW, filmy wędkarskie, metody połowu, testy sprzętu, przynęty i zanęty, łowiska, zdjęcia i gry wędkarskie. Posiadamy ponad 10 tysięczną społeczność, która napisała już przeszło 130 tysięcy wiadomości. Weź udział w dyskusji i dołącz do nas już dziś!
Użytkownicy Mapa użytkowników Filmy Wędkarskie Dzienniki wędkarskie Targowisko Wyszukiwarka Album zdjęć  Kontakt 

Smarowanie - czyszczenie kołowrotków

zanderek 

Pomógł: 15 razy
Wiek: 51
Posty: 837
Otrzymał 18 piw(a)
Skąd: z ?


Wysłany: Pią Kwi 18, 2008 14:02   

runik napisał/a:
A co powiecie o tym ? :
Wiele fabrycznie nowych kolowrotków, ma taka wade: Po ich otworzeniu okazuje sie ze smar zostal chlapniety tu i tam, ALE NIE MA GO NA PRZEKLADNIACH ! ( badz tez ich czesc pozostala sucha !) :[ .Pradzil mi kiedys doswiadczony wedkarz : jak kupisz nowy kolowrotek, to go otwórz i porzadnie nasmaruj. Byc moze jest to wina szybkiej akordowej pracy na linni montazowej, gdzies na dalekim wschodzie.

Może i jest tak jak piszesz tylko że rozkręcając nowy kołowrotek możesz liczyć sie ze stratą gwarancji na niego i wtedy nawet jak będzie w kołowrotku jakaś usterka fabryczna to serwis może Ci odmówić naprawy jej w ramach gwarancji.
_________________
Jeśli nie podoba Ci się to co pisze jest wyjście - nie czytaj tego :) .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
AdSense

Skąd: Mountain View
Pomógł: nie raz
borys 
NADWORNY GLĘDA


Pomógł: 118 razy
Wiek: 50
Posty: 3744
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Jasło


Wysłany: Pią Kwi 18, 2008 20:48   

Dołączę sie do wypowiedzi Zanderka i dodam że smar w kołowrotku powinien być "tu i ówdzie" w niewielkiej ilości. A tak na prawdę to nie jest tu i ówdzie tylko w odpowiednio usytuowanych miejscach z których pracujące elementy przekładni "pobierają" sobie smar w odpowiedniej ilości, potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania kołowrotka.
_________________
złap & się drap
Postaw piwo autorowi tego posta
 
runik 
feeder it's my life

Wiek: 57
Posty: 10
Skąd: Czluchów / Irlandia


Wysłany: Wto Kwi 22, 2008 11:48   

Co do mozliwosci utraty gwarancji ( serwis zobaczy slady po srubokrecie na glówkach wkretow i moze nie swój smar) to oczywiscie sie zgadzam; pozostaje wiec przeczekac ten okres :zalamka: Jestem mechanikem obrobki skrawania (z zawodu), a w zyciu kupilem kilka kolowrotkow powiedzmy sredniej klasy( abu, mitchell, które sam smaruje). Napisales borys jak powinno byc i kazdy z nas kupujac nowy kolowrotek wierzy, ze tak jest. Niemniej z calym szacunkiem borys, ale twierdze ze po krótkim okresie uzytkowania smar POWINIEN zostac rozprowadzony po zebach(trybach) przekladni, tam gdzie jego miejsce. Cóz mam jednak powiedziec, gdy po otwarciu malego ciemnozielonego mitchella( kupionego 2 tygodnie wczesniej za 150 PLN) okazuje sie, ze kupka smaru spoczywa tuz przy osi kola (talerza) zebatego, a zabki tegoz kola pozostaja idealnie suche ? Dodam, ze przez 2 tygodnie aktywnie ten kolowrotek uzywalem; wpadl mi do wody, wiec postanowilem go przesmarowac we wlasnym zakresie. Byc moze w kolowrotkach wyzszej klasy ta kwestia jest lepiej zadbana, ale przeciez nie kazdego na nie stac :stres:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
borys 
NADWORNY GLĘDA


Pomógł: 118 razy
Wiek: 50
Posty: 3744
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Jasło


Wysłany: Wto Kwi 22, 2008 16:04   

Dokładnie, masz rację. Fabrycznie kołowrotek jest smarowany oczywiście "wstępnie". Koleją rzeczy co najmniej raz w sezonie powinien być wymieniony z prostego powodu, przekładnie stopniowo sie zużywa a co za tym idzie, smar miesza się z drobinami zużytego materiału z przekładni i tworzy świetną pastę ścierną która zamiast zabezpieczać to niszczy kołowrotek :)
Jednak o czym warto pamiętać; to nie rozkręcać kołowrotka w okresie gwarancyjnym, bo mogą być problemy z późniejszymi naprawami gwarancyjnymi. Jak już, to kołowrotek odesłać do serwisu i po krzyku ;)
_________________
złap & się drap
Postaw piwo autorowi tego posta
 
Darecki 
Spiningista

Wiek: 53
Posty: 12
Skąd: Nowa Wieś


Wysłany: Czw Mar 12, 2009 15:00   

Czym czyścicie resztki starego smaru (zawierającego drobiny ścierających się metalowych przekładni).
Wystarcy wytrzeć to do sucha? Często taki stary smar jest bardzo gęsty i nie dający się wytrzeć suchą szmatką.
Czym smarować takie przekładnie? Byłem w sklepie z art żelaznymi i zapytano mnie jaki smar sobie życzę? Mają tam chyba z 6 rodzajów takich smarów min. litowy, grafitowy, miedziany i jeszcze jakieś nie pamiętam już jakie rodzaje. Każdy jest do czegoś innego.
Nie wiem tylko który nadaje się do przekładni kołowrotka.
Czy ktoś wie jaki to powinien być smar?

Może jeszcze przed nowym sezonem zdążę "odmłodzić" moje kołowrotki.

Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
AdSense

Skąd: Mountain View
Pomógł: nie raz
kociniak 
Wędkarstwo to spokój duszy i ciała


Pomógł: 13 razy
Wiek: 41
Posty: 583
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Piastów


Wysłany: Czw Mar 12, 2009 15:04   

Benzyna ekstrakcyjna jest najlepsza nic innego nie polecam
_________________
Granat, dryga, worek na ryby i agregat .
Każda ryba jest do zjedzenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
borys 
NADWORNY GLĘDA


Pomógł: 118 razy
Wiek: 50
Posty: 3744
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Jasło


Wysłany: Czw Mar 12, 2009 15:15   

Może być jeszcze nafta, ale najczęściej myłem w benzynie ekstrakcyjnej. Jest o tyle dobra, że świetnie odtłuszcza i jest bardzo lekka, czyli szybko odparowuje. Jeżeli chodzi o smar to proponuje kupić specjalny do kołowrotków, jest dobrany gęstością do przekładni w kołowrotkach. Jeżeli miałbyś inny stosować to tylko przekładniowy, ale trzeba uważać na przydatność takiego smaru pod względem temperatury. W niskich temperaturach smary tężeją i łowienie zamieni się w męczarnie. Można temu zapobiec stosując niewielkie ilości smaru lekko rozcieńczonego np. oliwką do maszyn.
_________________
złap & się drap
Postaw piwo autorowi tego posta
 
xabretm 

Wiek: 48
Posty: 142
Skąd: Włoszczowa


Wysłany: Czw Mar 12, 2009 20:31   

Zgadzam się w 100% z twierdzeniem, że po zakupie kołowrotka trzeba go przesmarować "po swojemu" . Na dodatek nie wiem czy smarowanie raz w sezonie wystarczy w każdym wypadku, moim zdaniem na pewno trzeba przejrzeć kołowrotek po każdym łowieniu w złych warunkach atmosferycznych (deszcz, śnieg) lub zamoczeniu.
Do smarowania polecam MOBILGREASE XHP222 NLGI2 - jest to smar przeznaczony do smarowania przegubów samochodowych, dostępny w sklepach motoryzacyjnych. Posiada wszystkie pożądane parametry i nie jest drogi, tuba 400g kosztuje 12~15 zł.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jarek 


Ulubiona metoda: spinning
Okręg PZW: Nowy Sącz
Pomógł: 70 razy
Wiek: 31
Posty: 1209
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków


Wysłany: Nie Lip 19, 2009 12:25   

Znów mi się przetarła rolka w kołowrotku Jaxona i oddając go do naprawy, facet ze sklepu powiedział mi, żebym rolkę smarował smarem. Mam w domu ten zwykły jasny smar do sprężyn, zawiasów, itp. Może on być? Mam też smar grafitowy, ale z tego co wynika z tematu, to on się chyba nie nadaje.

I druga rzecz. Czy smarowanie całych kołowrotków raz w sezonie wystarczy? Czy smarowanie rolki raz w sezonie również wystarczy? Bo bym moje młynki pod koniec sezonu oddał do "dziadka" ze sklepu, który wykonuje naprawy.

Kupiłem też w tym roku młynek Spro Red Arc, jest na gwarancji. Czy, jeśli go wyśle do serwisu na przesmarowanie, przyjmą mi go, czy lepiej też oddać go do "dziadka"?
_________________
Moja wędkarska galeria internetowa:..::KLIK::..

...::SPRZĘT SPINNINGOWY::...
Daiwa PowerMesh 2,70m 3-18g + Spro RedArc 10200
Konger Tiger Cross Maxx 2,70m 3-18g
Konger Black Tiger Spin 2,70m 10-35g + Spro BlueArc 9300 ALU
Konger WorldChampion Tango 2,70m 1-10g + Ryobi Zauber 2000
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xabretm 

Wiek: 48
Posty: 142
Skąd: Włoszczowa


Wysłany: Nie Lip 19, 2009 22:14   

Odpowiedź na pierwsze pytanie masz w moim poprzednim poście - moim zdaniem raz w sezonie to za mało.
Co do SPRO, to wystarczy odkręcić jedną śrubkę od chromowanej zaślepki, zdjąć ją i masz tam otwór którym możesz przesmarować kołowrotek ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AdSense

Skąd: Mountain View
Pomógł: nie raz
Wyświetl posty z ostatnich:   

» Wędkarstwo, strona główna » Sprzęt wędkarski » Kołowrotki » Smarowanie - czyszczenie kołowrotków

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl Forum - GrzegorzM ©

Administracja nie odpowiada za materialy publikowane przez uzytkownikow. Uzytkownik rejestrujac sie na forum w peeni odpowiada za publikowane przez siebie wiadomosci. Wszelkie roszczenia w sprawie opublikowanych tresci prosimy zgaaszac do ich autorow.

strzalkaMapa Forum